Over de Gemmipas

Nog nooit eerder had ik echt een bergpas overgestoken. In mijn beleving gebeurde dat alleen over moeilijk begaanbare paden en was dat alleen mogelijk via een zware huttentrektocht. Niets is minder waar met de dagtocht van Leukerbad naar Kandersteg.

• Route: Leukerbad (Gemmipas bergstation) – Kandersteg (Sunnbüel bergstation)
  • Tijd: Circa 3,5 uur (voornamelijk dalend, zo’n 486m, aan het eind zit wel een klimmetje)
  • Startpunt: Gemmipas bergstation Openingstijden en informatie over de wandelpaden
  • Bereikbaarheid: Per bus vanaf Leuk (lopen vanaf het busstation naar het dalstation van de Gemmipas) of per auto (al heb ik bij de kabelbaan zelf weinig parkeergelegenheid gezien).
  • Horeca: Aan het begin en aan het eind en halverwege bij hotel Schwarenbach
  • Datum gelopen: 10 juni 2017
  • Bijzonderheden: kan ook andersom gelopen worden, volg dan vanaf het bergstation Sunnbuël de borden Leukerbad/Gemmi (en houd rekening met een paar pittige klimmetjes).

Wij zijn met de kabelbaan naar boven gegaan, maar wie wat meer uitdaging zoekt kan de wandeling beginnen met de stevige klim van Leukerbad naar de Gemmi (reken dan op circa 900m klimmen extra).

Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over de hoge toppen richting Italië aan de ene kant en de Daubensee aan de andere kant. Vroeg in het seizoen ligt er op deze hoogte nog volop sneeuw.

Nadat we uitgebreid van het uitzicht genoten hadden gingen we op weg. Kandersteg stond al op de gele wegwijzers, dus die route gingen we volgen. We liepen aan de rechterkant langs de Daubensee. Het landschap was rotsig en sneeuwig. Vooral de sneeuw zorgde hier voor extra uitdaging (ik was blij dat ik mijn bergwandelstokken bij me had). Wij waren in ongeveer een uur aan de andere kant van het meer. De meeste mensen maken blijkbaar de rondwandeling langs het meer of gaan langs dezelfde weg weer terug, want was hier behoorlijk druk en we hebben van de mensen die hier zaten maar weinig mensen teruggezien op de rest van de wandeling.

Wij zijn ietsje doorgelopen naar een wat rustiger plekje bij een paar rotsen en na een (korte) lunchstop (want hoewel ik in mijn t-shirt wandelde was de wind behoorlijk koud als je stilzat) liepen we door richting hotel Schwarenbach. In dit stuk van de route zaten een paar pittige dalingen. Maar het uitzicht op de bergen met een klein meertje waren schitterend. Ook kwamen we nu van een rotslandschap langzaam terecht in een landschap waar weer wat naaldbomen groeiden. Er lieten ook wat marmotten van zich horen, maar gezien hebben we ze helaas niet.

Na hotel Schwarenbach liepen we van de rotsen nu echt een wat meer gevarieerd landschap in. We hadden een prachtig uitzicht over de weg naar Kandersteg. Daarna volgde weer een stevige daling. Bijna beneden volgt het eerste moment dat je even op moet letten bij de borden. Bergstation Sunnbüel staat hier namelijk twee kanten op aangegeven (naar links en rechtdoor/rechts). De makkelijkste weg (die wij hebben gedaan) is om rechtdoor te blijven gaan/min of meer rechts aan te houden).

Vlak na deze splitsing staken we de grens naar het Berner Oberland over. Voor mij een bijzonder moment, omdat ik me er steeds meer van bewust werd dat het me ook zou lukken om die pas over te steken. Het landschap wordt hier grassiger en stond tijdens onze wandeling vol met bloemen. Ook liepen we korte tijd (wel op afstand) langs een beekje.

Bij de eerste splitsing (vlak nadat het beekje in de buurt van het pad komt), hebben wij nog steeds rechts aangehouden. Bij de volgende splitsing (op een hoogte van 1872m) zijn we links gegaan. Hier liepen we echt door een grasveld met fantastisch veel mooie bloemen. We hebben hier overigens niet altijd het brede pad aangehouden, maar ook wel wat stukjes door smallere paden dwars door de bloemenweides gelopen. Vanaf dit punt begon de weg geleidelijk weer te stijgen om uiteindelijk met een finale klim uit te komen bij bergstation Sunnbüel.

Ook hier kun je ervoor kiezen om de berg af te dalen. Wij  namen weer de kabelbaan en zijn daarna naar het station van Kandersteg gelopen (ongeveer een half uur lopen, voornamelijk langs de Kander. Ook deze route is de moeite waard). Voor wie echt moe is, rijdt er ook een bus.

Wij zijn over Brig teruggereisd naar Leukerbad. Tenzij de verbinding ernstig verbetert bij een nieuwe dienstregeling, is dit geen aanrader. De treinreis is prachtig, maar de aansluitingen zijn slecht. Het beste kun je met de trein van Kandersteg naar Goppenstein en dan daar de bus pakken naar Gampel. Van daar weer de trein naar Leuk en dan de bus naar Leukerbad.